စာလုံး

ႂကြေရာက္လာၾကေသာ ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားအားလုံး ကိုယ္၏က်န္းမာျခင္း စိတ္၏ခ်မ္းသာျခင္း ႏွင့္ျပည့္စုံၾကပါေစ။

Saturday, March 26, 2016

မာန

မာန
÷••÷••÷
     ေနာက္တစ္ခုက ကိုယ့္ရဲ႕အရည္အခ်င္း ၾကည့္ျပီးေတာ့ လူေတြဟာ ကိုယ့္ရဲ႕ အရည္အခ်င္းကို ထုတ္ေဖာ္ျပီး မာန္တက္တာေတြ ျဖစ္တတ္တယ္။ အဲဒါကို ။မာန။ လို႕ ေခၚတယ္။ ကိုယ့္ရဲ႕ အရည္အခ်င္းက ေကာင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ နိမ့္က်သည္ ျဖစ္ေစ မာနဆိုတာ တက္လာတာ။ ကိုယ့္ရဲ႕ အရည္အေသြးေပၚမွာ အထင္အျမင္ေလးေတြ ျဖစ္လာတာကို မာနလို႕ ေခၚတယ္။ ငါ လုပ္ႏိုင္တယ္၊ ငါ သြားႏိုင္တယ္၊ ငါ စားႏိုင္တယ္။ ဒီ ။။ႏိုင္။။တယ္ဆိုတာ မာန လို႕ေခၚတယ္။ မလုပ္ႏိုင္ဘူးလို႕ ေျပာရင္လည္း မာနပဲ။ မလုပ္ႏိုင္တာက ညံ့တဲ့ အရည္အခ်င္းေပါ့။

         မာနဆိုတာ သူေတာင္းစားေတာင္ ရွိသတဲ့။ ၾကားဖူးလား? ေတာင္းစားေနတဲ့ လူတစ္ေယာက္ကို သူေ႒းတစ္ေယာက္က မင္း ေတာင္းစားမေနနဲ႕၊ ငါ့ျခံထဲလာ အမႈိက္ရွင္း၊ ငါ တစ္ေန႕ ဘယ္ေလာက္ေပးမယ္။ သူေတာင္းစားက ဘာေျပာတုန္း? ။။က်ဳပ္က သူေတာင္းစားဗ်၊ ခင္ဗ်ား အလုပ္မလုပ္ႏိုင္ဘူးတဲ့။။တဲ့။ ျခံရွင္းတဲ့ အလုပ္ မလုပ္ႏိုင္ဘူးတဲ့၊ ဒါမ်ိဳး။ အဲဒါလည္း သူေတာင္းစားမာန ေခၚတာပဲ။ မာနဆိုတာ အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အထင္ေရာက္တာ။ ကိုယ့္ရ႕ဲ အရည္အေသြး ကိုယ္အထင္ေရာက္တာဟာ မာနပဲ။

          အဲဒီမာနဟာလည္း ကိုယ့္ကိုယ္ကို ခ်စ္ခင္မႈ၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈေပၚမွာ အေျခခံျပီးေတာ့ ျဖစ္တာမို႕လို႕ ေလာဘနဲ႕ ယွဥ္တြဲတယ္လို႕ ေျပာရတယ္။ ဒီ မာနျဖစ္ေပၚလာပံုနဲ႕ ပက္သက္လို႔ ေျပာရရင္ ဒီမာနက ေကာင္းတဲ့ မာနရွိတယ္။ ေကာင္းတဲ့ မာနရွိတယ္ဆိုတာ အေကာင္းဘက္ကို ဦးတည္သြားတဲ့ မာနကို ေျပာတာ။ မာနကေတာ့ မေကာင္းဘူးေပါ့။ သို႕ေသာ္ အေကာင္းဘက္ကို ဦးတည္သြားေစတဲ့ မာန၊ အဆိုးဘက္ကို ဦးတည္သြားေစတဲ့ မာနလို႕ ဒီလို ႏွစ္မ်ိဳး ခြဲႏိုင္တယ္။

အေကာင္းဘက္ကို ဦးတည္ေစတဲ့ မာန
             ဒီပကၤရာျမတ္စြာဘုရားနဲ႕ ေတြ႕တဲ့အခါ သုေမဓာရေသ့က ဘာေျပာလဲ၊ ။။။ကႎ ေမ ဧေကန တိေဏၰန၊ ပုရိေသန ထာမ ဒႆိနာ။။။ - ငါလို စြမ္းရည္သတၱိရွိတဲ့ လူတစ္ေယာက္က ကိုယ္လြတ္႐ုန္းသြားလို႕ ဘယ္ေတာ္မလဲ။။ သူ႕ကိုယ္သူ သူရဲ႕ စြမ္းရည္သတၱိကို အထင္ၾကီးတဲ့ မာနရွိတယ္။ ငါလိုလူက တစ္ေယာက္တည္း ကိုယ္လြတ္႐ုန္းလို႕ ဘယ္ေတာ္မလဲ၊ ။။ သဗၺညဳတံ ပါပုဏိတြာ၊ သံသာေရတြာ သေဒဝကံ။။ - ဘုရားအျဖစ္ကို ေရာက္ေအာင္လုပ္ျပီး သတၱဝါေတြ ကယ္တင္မယ္။။ တဲ့။
             အကယ္၍ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရားထံမွာ တရားနာျပီး တရားက်င့္လိုက္ရင္ သူဟာ ရဟႏၲာ ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ ရဟႏၲာျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္းမ်ိဳးက သူ႕မွာ ရွိျပီးသား။ ဘာလို႕တုန္းဆို စ်ာန္အဘိညာဥ္ေတြ ရထားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးပဲ။ သို႕ေသာ္ သူက သူ႕ရဲ႕ စြမ္းရည္သတၱိကို သူယံုၾကည္တယ္ေလ၊ အားကိုးယံုၾကည္တဲ့ မာန္မာနကေလးက ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရားအျဖစ္ ေရာက္ေအာင္ ပို႕ေဆာင္ေပးလိုက္တာ။ အေကာင္းဘက္ကို ဦးေဆာင္တဲ့ မာနလို႕ ေခၚတယ္။ အဲဒီလို အေကာင္းဘက္ကို ဦးေဆာင္တဲ့ မာနမ်ိဳးကေတာ့ ရွိသင့္တယ္လို႕ ေျပာတာ။ ရွိသင့္တယ္ဆိုတာ သူ႕ေၾကာင့္ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာ ရႏိုင္တယ္လို႕ ေျပာတာေနာ္။ အကုသိုလ္ေတာ့ အကုသိုလ္ပဲေပါ့။
               
           ဒီမာနက အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတယ္။ မထားရမယ့္ မာနကေတာ့ ဘယ္လိုဟာတုန္းဆိုရင္ ။။ ငါ အတတ္ဆံုးပဲ၊  ဘယ္ေကာင္မွ ဂ႐ုစိုက္စရာ မလိုဘူး။။ ဆိုတဲ့ မာနမ်ိဳး။ ။။ငါ့ေလာက္ ေတာ္တဲ့လူ မရွိဘူး၊ ဘယ္သူ႕ကိုမွ ဂ႐ုမစိုက္ဘူး I don't care ။။ ဆိုတဲ့ မေကာင္းတဲ့ မာနမ်ိဳးေပါ့။ အက်ိဳးကို ပ်က္ျပားေစတယ္ေလ။ လူတကာ အမုန္းပြားေစတဲ့ မာနမ်ိဳး မထားရဘူးတဲ့၊ ကိုယ့္ထက္ၾကီးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြေပၚမွာ မာန မထားရဘူး။ ဒီလို ဆိုလိုတယ္ေနာ္။ ခုနက ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာဘက္ကို ဦးတည္သြားတဲ့ မာနမ်ိဳးေတာ့ ထားရမယ္လို႕ ဒီလို ဆိုလိုတယ္ေနာ္။
  
            သို႕ေသာ္ ဘယ္မာနပဲျဖစ္ျဖစ္ ကိုယ့္တကယ္ရွိတဲ့ အရည္အခ်င္းကို အရည္အခ်င္း ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အေတြးသည္ပင္လ်ွင္ အင္မတန္ ထူးျခားတဲ့ တရားဓမၼတစ္ခုကို မ်က္ေမွာက္ျပဳဖို႕ရန္အတြက္ အႏၲရာယ္ျပဳတယ္တဲ့။
           ရွင္အႏု႐ုဒၶါမေထရ္ျမတ္ဟာ သကၤန္းဝတ္ျပီး ပထမဝါတြင္းမွာပဲ သမထက်င့္စဥ္ ေအာင္ျမင္လို႕ စ်ာန္အဘိညာဥ္ေတြ ရတယ္။ ဒိဗၺစကၡဳမွာ ထူးျခားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ျဖစ္တယ္။ သူစိတ္ထဲမွာ ထင္တယ္၊ ဒိဗၺစကၡဳနဲ႕ စၾကာဝဠာတစ္ေထာင္ကို သူ ၾကည့္ႏိုင္တယ္၊ သူ ရဟႏၲာျဖစ္ဖို႕ အလြယ္ေလးလို႕ ေအာက္ေမ့တယ္။ ဝိပႆနာေျပာင္းျပီး အားထုတ္တယ္၊ လံုးဝ ရဟႏၲာ မျဖစ္ဘူး၊ ဘာျဖစ္လို႕တုန္း?။ သူ႕မွာ ဘာအေတြးရွိတုန္းဆိုရင္ ။။စၾကာဝဠာ တစ္ေထာင္ကို ၾကည့္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္သတၱိ ငါ့မွာ ရွိတယ္။။ ဆိုတဲ့ အေတြးေလးရွိတယ္။ ဒါေလးက မာန တဲ့။ အဲဒီ မာန ခံေနလို႕ သူ ရဟႏၲာျဖစ္ကိုမျဖစ္ဘူး။
           ရွင္သာရိပုတၱရာကို သြားျပီး ေလၽွာက္တယ္၊ ။။အရွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္ ဒိဗၺစကၡဳနဲ႕ ဒီစၾကာဝဠာတစ္ေထာင္ကို တစ္ျပိဳင္တည္း ၾကည့္ႏိုင္တယ္၊ တရားလည္း အားထုတ္တယ္၊ သမာဓိေတြလည္း ေကာင္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဘာျဖစ္လို႕ ကိေလသာ အာသေဝါ မကုန္မွန္း မသိဘူး။။ ေပါ့။
         ရွင္သာရိပုတၱရာက ေထာက္ျပတယ္၊ ။။ငါ့ရွင္ - စၾကာဝဠာတစ္ေထာင္ကို ဒိဗၺစကၡဳနဲ႕ ၾကည့္ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ အေတြးဟာ ငါ့ရွင္မွာ မာနျဖစ္ေနတာ၊ အဲဒီအေတြးကို ေဖ်ာက္လိုက္ပါ၊ မစဥ္းစားပါနဲ႕ တဲ့။ ငါတရားအားထုတ္ေနတယ္၊ သမာဓိေတြလည္း ေကာင္းတယ္ဆိုတဲ့ အေတြးဟာ ဥဒၶစၥျဖစ္ေနတာ စိတ္မျငိမ္မသက္ျဖစ္ေနတာ။ ။ဘာျဖစ္လို႕မ်ား ရဟႏၲာ မျဖစ္တာပါလဲ။ လို႕ဆိုတဲ့ ဒီအေတြးဟာ ကုကၠဳစၥျဖစ္ေနတာ၊ အကုသိုလ္ေတြခ်ည္းျဖစ္ေနတာ။။ စဥ္းစားၾကည့္။
         ဒီ စၾကာဝဠာတစ္ေထာင္ကို သူၾကည့္ႏိုင္လို႕ ၾကည့္ႏိုင္တယ္ ေျပာတာမ်ား ဘာအျပစ္ရွိလို႕တုန္း၊ ေျပာၾကမွာေပါ့၊ ဟုတ္တယ္မဟုတ္လား။ သို႕ေသာ္လည္း စဥ္းစားၾကည့္စရာက အင္မတန္ ေသးငယ္တဲ့ ျမဴမံႈကေလးတစ္ခုဟာ လက္ဖဝါးထဲမွာ ထည့္ပြတ္လို႕ရွိရင္ ဘာမွ မျဖစ္ဘူး၊ ဟုတ္လား။ သို႕ေသာ္ လက္ဖဝါးထဲ ထည့္ပြတ္လို႕ရွိမွန္းေတာင္ မသိတဲ့ အဲဒီျမဴမႈံေလးကို မ်က္လံုးထဲဲ ထည့္ၾကည့္ပါလား၊ မ်က္လံုး ဘယ္ႏွယ့္ေနမလဲ၊ မခံႏိုင္ဘူး။ အမႈံေသးေသးေလးပဲျဖစ္ေစ မ်က္လံုးထဲ ေရာက္သြားရင္ ခိုးလိုးခုလုနဲ႕ မ်က္ရည္ေတြ ထြက္ေစမွာပဲ။ အဲဒီလိုပဲ ဒီလိုေသးငယ္တယ္လို႕ ထင္ရတဲ့ မာနေလးက ရဟႏၲာျဖစ္ဖို႕အတြက္ စလံုးစခု ျဖစ္ေစတယ္။
          ဒါကို ရွင္သာရိပုတၱရာက ျမင္တယ္၊ ရွင္အႏု႐ုဒၶါက စဥ္းစားလို႕မရဘူး။ ရွင္သာရိပုတၱရာက ေထာက္ျပတယ္၊ ဒီ စိတ္ရဲ႕ အညစ္အေၾကးေတြက စိတ္ထဲမွာ ဝင္ေနတယ္။ အဲဒါေလးေတြကို ေလၽွာ္ပစ္လိုက္ပါလို႕ ေျပာတာေနာ္။ ျဖဴစင္ေအာင္ လုပ္ပစ္လိုက္ပါ၊ ဘာျဖစ္လို႕လဲဆို ဒီမာနေလးဟာလည္း စိတ္ရဲ႕ အညစ္အေၾကးေလးပဲ။ ညစ္တယ္ဆိုလို႕ရွိရင္ မၾကည္ဘူး။ မၾကည္ရင္ မျမင္ရဘူးေပါ့။ မွန္မ်ားလို႕ေပါ့။ နည္းနည္းေလး အစက္အေျပာက္ေတြရွိေနရင္ ျမင္ကြင္းမွာ လာ႐ႈပ္ေနမွာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမာနဆိုတာဟာလည္း တရားထူး တရားျမတ္ ရဖို႕ရာအတြက္ အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္တဲ့ အရာတစ္ခု၊ စိတ္ရဲ႕ အညစ္အေၾကးတစ္ခုပါပဲ။

ဒိ႒ိနဲ႕ မာန အတူမျဖစ္
      
           ေလာဘရယ္၊ ဒိ႒ိရယ္၊ မာနရယ္ဟာ ေလာဘမူစိတ္မွာ ယွဥ္ျပီးေတာ့ ျဖစ္ၾကတယ္တဲ့။ အယူမွားတဲ့ ဒိ႒ိနဲ႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အထင္ၾကီးတဲ့ မာနတို႕ဟာ တူတူယွဥ္တြဲျပီး မျဖစ္ၾကဘူး။ ဘာ့ေၾကာင့္ ယွဥ္တြဲျပီး မျဖစ္တာတံုးဆိုလို႕ရွိရင္ အာ႐ုံခ်င္း မတူလို႕တဲ့။ အတူတူတြဲတယ္ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ။။အေျခခံဝတၳဳခ်င္း တူရမယ္၊ အာ႐ုံခ်င္း တူရမယ္၊ တျပိဳင္နက္ ျဖစ္ရမယ္၊ တျပိဳင္နက္ ခ်ဳပ္ရမယ္။။ ဒါမွ ယွဥ္တယ္၊ Association ဆိုတာ ဒါမွ။ တခုတည္း ျဖစ္ရမယ္။ သို႕ေသာ္ မာနနဲ႕ ဒိ႒ိဟာ ဒိ႒ိက သူရဲ႕ အယူအဆ philosophy ကို အာ႐ုံျပဳတယ္၊ မာနက သူ႕ရဲ႕ အရည္အခ်င္းကို အာ႐ုံျပဳတယ္ဆိုေတာ့ သူတို႕ႏွစ္ခုမွာ အာ႐ုံခ်င္းမတူၾကဘူး။
            စာေပထဲမွာေတာ့ စြမ္းရည္သတၱိခ်င္း ျပိဳင္ေနလို႕ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပတယ္၊ ျခေသၤ့ႏွစ္ေကာင္ဟာ လိုဏ္ဂူထဲ အတူမေအာင္းသလိုပဲလို႕ ဥပမာေပးထားတယ္။ သို႕ေသာ္ အဲဒီ အေၾကာင္းျပခ်က္ထက္ အာ႐ုံခ်င္း မတူလို႕ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းက ပိုျပီးေတာ့ သဘာဝက်တယ္။ ျခေသၤ့ဆိုတာ အုပ္လိုက္ေနတတ္တာဆိုေတာ့ တစ္ခါတေလက် သူတို႕တည့္ရင္ ျခေသၤ့အထီးၾကီးေတြႏွစ္ေကာင္က လိုဏ္ဂူထဲမွာ အတူေအာင္းတယ္။ တစ္ခါက TV ထဲမွာ ျခေသၤ့အုပ္ထဲ ျခေသၤ့အထီး ႏွစ္ေကာင္ရွိတာ ေတြ႕ရတယ္။ TV ၾကည့္ၾကည့္ေပါ့။
            ဒါေၾကာင့္မို႕ အာ႐ုံခ်င္း မတူလို႕ ဆိုတာက ပိုျပီးေတာ့ အဓိကက်တယ္။ မာနက ။သူရဲ႕ အရည္အေသြးကို အာ႐ုံျပဳတယ္။ ဒိ႒ိက ။သူရဲ႕အျမင္ကို အာ႐ုံျပဳတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕ အာ႐ုံခ်င္း မတူလို႕ သူတို႕ အတူတူမယွဥ္ဘူး။ သို႕ေသာ္ ေလာဘနဲ႕က်ေတာ့ ႏွစ္ခုလံုး ယွဥ္တြဲၾကတယ္။
÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••

                            အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ
                 ေထရဝါဒ ဗုဒၶသာသနာျပဳ တကၠသိုလ္
          ပါေမာကၡခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ဘုရား အဂၢမဟာပ႑ိတ
              ေဒါက္တာ ဘဒၵႏၲနႏၵမာလာဘိဝံသ(Ph.D)

÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷••÷
အဘိဓမၼာ ျမတ္ေဒသနာ ပထမတြဲ အပိုင္း၆၊ စိတ္၏ အညစ္အေၾကးမ်ားမွ ကူးယူပူေဇာ္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment