၂း၆း၄။ မုသာ၀ါဒအဓိပၸါယ္
**********************
ငါးပါးသီလတြင္ စတုတၴေျမာက္သိကၡာပုဒ္ျဖစ္သည့္ မုသာ၀ါဒသိကၡာပုဒ္ကို ```မုသာ၀ါဒါ ေ၀ရမဏိသိကၡာဒံ သမာဒိယာမိ=လိမ္လည္လႇည့္စား မုသားစကားေျပာ ၾကားျခင္းမႇ ေရႇာင္ၾကဥ္ ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ သိကၡာပုဒ္ကို ေဆာက္တည္ပါ၏´´´´ ဟုရြတ္ဆို ေဆာက္တည္ရ၏။
ထိုတြင္ မုသာ၀ါဒဟူေသာပုဒ္သည္ မုသာႏႇင့္၀ါဒဟူေသာပုဒ္ႏႇစ္ခုကို ေပါင္းစပ္ထားျခင္း ျဖစ္၏။ ထင္ရႇားမရႇိမဟုတ္မႇန္ေသာ အေၾကာင္းအရာကို မုသားဟုေခၚ၏။ ထင္ရႇားမရႇိမဟုတ္မႇန္ေသာ အေၾကာင္းအရာကို ထင္ရႇားရႇိဟုတ္မႇန္ေသာအားျဖင့္ သိေစျခင္းကို ၀ါဒ ဟုေခၚ၏။
သို႕ျဖစ္၍ မုသာ၀ါဒဟူသည္ ခြၽတ္ယြင္းေဖာက္ျပန္ မဟုတ္မမႇန္ ေျပာဆိုမႈကို ေရႇးရႈေသာသူ၏ သူတပါးအက်ိဳး စီးပြါးကို ပ်က္ျပားေစတတ္ေသာ ကိုယ္ျဖင့္ လိမ္ညာျခင္း၊ ႏႈတ္ျဖင့္လိမ္ညာျခင္းတို႕ကို ျဖစ္ေစတတ္သည့္ အကုသိုလ္ေစတနာပင္ ျဖစ္၏။
ထိုမုသာ၀ါဒသည္ မိမိ၏ လိမ္လည္မႈေၾကာင့္ သူတပါး၏ အက်ိဳးစီးပြါးပ်က္စီးမႈ အနည္း အမ်ားအေပၚမူတည္၍လည္းေကာင္း၊ အလိမ္ခံရသူ၏ သီလစသည့္ဂုဏ္ရႇိ မရႇိအေပၚ မူတည္၍ လည္းေကာင္း အျပစ္ၾကီးငယ္ကြဲျပား၏။ မိမိ၏ လိမ္လည္မႈေၾကာင့္ သူတပါး၏ အက်ိဳးစီးပြား အနည္းငယ္သာပ်က္စီးလ်င္ အျပစ္ေသးငယ္၍ ပ်က္စီးဆံုးရႈံးမ်ားလ်င္ အျပစ္ပိုႀကီး၏။ အလိမ္ခံရသူက သီလစသည့္ဂုဏ္မရႇိလ်င္ အျပစ္ေသးငယ္၍ သီလစသည့္ဂုဏ္ရႇိသူျဖစ္လ်င္ အျပစ္ပိုႀကီး၏။
၂း၆း၄း၁။ မုသာ၀ါဒအဂၤါ(၄)ပါး
မုသားေျပာရာ၌ အဂၤါ(၄)ပါးရႇိ၏။ ထိုအဂၤါတို႕မႇာ-
၁။ မဟုတ္မမႇန္ေသာ အေၾကာင္းအရာျဖစ္ျခင္း၊
၂။ ခြၽတ္ယြင္းလြဲမႇားေစလိုေသာစိတ္ရႇိျခင္း၊
၃။ ထိုစိတ္မ်ိဳးျဖင့္ သူတပါးအား လိမ္ညာရန္အားထုတ္ျခင္း၊
၄။ အလိမ္ခံရသူက လိမ္သည့္အတိုင္း ယံုၾကည္ျခင္း ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
အထက္ပါသိကၡာပုဒ္တို႕၌ ဆိုင္ရာအဂၤါမ်ားႏႇင့္ ျပည့္စံုလ်င္ ကမၼပထေျမာက္၏။ ဤမုသာ ၀ါဒသိကၡာပုဒ္၌ကား မုသာ၀ါဒအဂၤါ(၄)ပါးႏႇင့္ ညီညြတ္ေသာ္လည္း သူတပါး၏ အက်ိဳးစီးပြားပ်က္စီးမႈ မရႇိလ်င္ ကမၼပထမေျမာက္။ ကမၼမတၲ=ဒုစရိုက္ကံျဖစ္ရုံသာျဖစ္၏။ သိကၡာပုဒ္သီလပ်က္ရုံသာျဖစ္၏။
အထက္ပါအဂၤါ(၄)ပါးႏႇင့္ ျပည့္စံု၍ သူတပါးအက်ိဳးစီးပြား ပ်က္စီးမႈလည္း ရႇိလ်င္ကား သိကၡာပုဒ္ လည္းပ်က္၏။ ကမၼပထလည္းေျမာက္၏။
အသက္အႏၲရာယ္စသည္တို႕ေၾကာင့္ ကိုယ္လြတ္ရုန္းလို၍ လိမ္လည္ေျပာရာ၌ကား မုသာ၀ါဒ ကမၼပထမေျမာက္ေပ။
သံသုမာရဇာတ္၌ မိေခ်ာင္းတစ္ေကာင္သည္ ဘုရားအေလာင္း၀ါနရိႏၵေမ်ာက္မင္း ၏ အသည္းႏႇလံုးကို ေတာင္းေလ၏။ ထိုအခါ ေမ်ာက္မင္းက 'ငါတို႕ေမ်ာက္မ်ိဳး၏ အသည္းႏႇလံုးကား ကိုယ္ထဲ၌ မရႇိ။ ေရသဖန္းပင္၌ ခ်ိတ္ထားသည္' ဟုေျပာ၍ နီရဲေနေသာ ေရသဖန္းသီးကို လက္ညိႇဳး ညႊန္ျပခဲ့၏။
ပဥၥာ၀ုဓဇာတ္၌လည္း ဘုရားအေလာင္းပဥၥာ၀ုဓမင္းသားသည္ ေတာအုပ္တစ္ခုအတြင္း၌ သိေလသေလာမဘီးလူးမႀကီးအား
```ငါ့၀မ္းထဲ၌ ၀ရဇိန္လက္နက္ရႇိ၏။ ငါ့အား သင္စားေသာ္ အစာမေၾကဘဲ အူအပိုင္းပိုင္းျပတ္၍ ေသလိမ့္မည္´´´ ဟု ပရိယာယ္ျဖင့္ လိမ္လည္လႇည့္ပတ္ေျပာဆိုရာ ေသေဘးမႇ လြတ္ေျမာက္ခဲ့၏။
ဤ၀တၴဳတုိ့၌ ဘုရားအေလာင္းသည္ လိမ္ေျပာသည္ပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း သူတစ္ပါးအကိ်ဳးပ်က္စီးရန္ မရည္ရြယ္ေသာေၾကာင့္ မုသာ၀ါဒကမၼပထ မေျမာက္ေပ။
၂း၆း၄း၂။ မုသာ၀ါဒကံ၏ ဆိုးက်ိဳးမ်ား
သူတစ္ပါး၏အက်ိဳးပ်က္စီးဆုံးရႈံးေအာင္ မုသားစကားေျပာဆိုသူတို့သည္ ယခုဘ၀၌ပင္ လူမႈ ေရးဒုကၡအ၀၀ကို ခံစားရႏုိင္သည့္အျပင္ ေနာက္ဘ၀၌လည္း အပါယ္ဘုံမ်ားသို့ က်ေရာက္ရ၏။ ထိုအပါယ္ဘုံမႇ လြတ္၍ လူျဖစ္ျပန္ေသာအခါ၌လည္း
၁။ စကားမပီသျခင္း၊
၂။ သြားမ်ားညီညီညာညာမရႇိျခင္း၊
၃။ ခံတြင္းမႇအပုပ္န့ံထြက္ျခင္း၊
၄။ အသားအေရေျခာက္ကပ္ျခင္း၊
၅။ မ်က္စိနားစေသာ ဣေျႏၵမ်ားမၾကည္လင္းျခင္း၊
၆။ ခြၽတ္ယြင္းေဖာက္ျပန္ပုံဟန္မလႇျခင္း၊
၇။ သူတစ္ပါးအေပၚၾသဇာအာဏာမတည္ျခင္း၊
၈။ အေျပာအဆိုႏႈတ္လ်ာမ်ားၾကမ္းတမ္းျခင္း၊
၉။ လ်ပ္ေပၚေလာ္လီစိတ္မတည္ၾကည္ျခင္း၄ စသည့္ဆိုးက်ိဳးမ်ားကို ခံစားရ၏။
ယင္းကိုရည္ရြယ္၍ ေရႇးဆရာတို့က ''မုသားစကား၊ ေျပာဆိုျငားမူ၊ စကားမပီ၊သြား မညီတည္း၊ ပုပ္ညႇီပါးစပ္၊ ေျခာက္ကပ္ကိုယ္ေရ၊ ဣေျႏၵေနာက္၊ ပုံယြင္းေဖာက္၏၊ မေရာက္ ၾသဇာ၊ႏႈတ္လ်ာၾကမ္းေထာ္၊ လ်ပ္ေပၚေလာ္လည္၊စိတ္မတည္သည္၊ ေရႇာင္ၾကဥ္အျပန္အက်ိဳးတည္း'' ဟု လကၤာစပ္ဆိုေတာ္မူခဲ့ၾက၏။
၂း၆း၄း၃း။ မုသာ၀ါဒမႇေရႇာင္ၾကဥ္ရက်ိဳးမ်ား
မုသားစကားေျပာၾကားျခင္းမႇ ေရႇာင္ၾကဥ္ေသာသူတို့သည္ အထက္ပါဆိုးက်ိဳးမ်ား၏ ဆန့္က်င္ ဘက္ျဖစ္သည့္ ေကာင္းက်ိဳးမ်ားကို ခံစားရမည့္အျပင္ ျဖစ္ေလရာဘ၀တို့၌-
၁။ မ်က္စိနားစေသာဣေျႏၵမ်ားၾကည္လင္ျခင္း၊
၂။ စကားပီသခ်ိဳသာျပတ္သားျခင္း၊
၃။ ညီညြတ္၍သန့္စင္ေသာသြားရႇိျခင္း၊
၄။ မ၀လြန္း၊မပိန္လြန္းျခင္း၊
၅။ အရပ္မနိမ့္လြန္း၊မျမင့္လြန္းျခင္း၊
၆။ ေကာင္းေသာကိုယ္အေတြ႕ရႇိျခင္း၊
၇။ ခံတြင္းမႇေမႊးေသာအနံ့ထြက္ျခင္း၊
၈။ မိမိစကားကိုနားေထာင္ၾကျခင္း၊
၉။ မိမိေျပာဆိုေသာစကားကိုအမ်ားကယုံၾကည္ျခင္း၊
၁၀။ ႏူးညံ့နီျမန္း၍ပါးလႊားေသာလ်ာရႇိျခင္း၊
၁၁။ စိတ္တည္ၾကည္ျခင္း၊
၁၂။ မလ်ပ္ေပၚမေလာ္လည္ျခင္း၁စသည့္ အကိ်ဳးမ်ားကို ခံစားရႏုိင္၏။
ဤကဲ့သို့ အကိ်ဳးမ်ားလႇသည့္ မုသားစကားေျပာဆိုျခင္းမႇ ေရႇာင္ၾကဥ္ျခင္းကို လူသားတိုင္း က်င့္ၾကံသင့္လႇ၏။ ဘုရားရႇင္၏လကၡဏာေတာ္ႀကီး ၃၂ ပါးအနက္ ဧေကကေလာမတာလကၡဏာ= ေမြးညႇင္းတြင္းတစ္ခုလ်င္ တစ္ပင္စီသာေပါက္ျခင္းလကၡဏာ ႏႇင့္ ဥဏၰေလာမတာလကၡဏာ=မ်က္ေမႇာင္ ႏႇစ္ဖက္ၾကား၌ ႏူးည့ံသည့္ လဲ ၀ါဂြမ္းႏႇင့္တူ၍ ျဖဴစင္ေသာဥဏၰလုံေမြးရႇင္ေတာ္ေပါက္ျခင္းလကၡဏာ ဟူသည့္ လကၡဏာေတာ္ႀကီး(၂)ပါးႏႇင့္ ျပည့္စုံျခင္းတို့မႇာ ျဖစ္ေလရာဘ၀တို့၌ မုသားစကားေျပာဆိုမႈမႇ ေရႇာင္ၾကဥ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။၂
သို့ျဖစ္၍ မုသာ၀ါဒမႇ ေရႇာင္ၾကဥ္မႈကို လူ႕အေျခခံက်င့္၀တ္အျဖစ္ လူသားတိုင္းလိုက္နာသင့္၏။
Credit .. အႏိႈင္းမဲ့ အလင္း blog.
No comments:
Post a Comment