၁၇။ စ်ာနပစၥေယာတိ
- စ်ာနဆိုတာ အာ႐ံုကိုစူးစိုက္ၿပီး မွတ္ေနျခင္း၊ အာ႐ုံကိုစူးစိုက္ၿပီးၾကည့္ျခင္း လို႔ ဆိုပါတယ္။
စိတ္နဲ႔ အာ႐ံု ကပ္ၿပီးေတာ့ စဥ္ဆက္မျပတ္ စိတ္ဟာ အာ႐ံုတခုအေပၚမွာ ကပ္ထားသလို၊ အာ႐ံုေပၚမွာ စိတ္ဟာ ထပ္တလဲလဲ ျဖစ္ေနတာပါ။
စ်ာနဆိုတာ ၀ိတက္ ၀ိစာရ ပီတိ သုခ ဧကဂၢတာ ဆိုတဲ့ အေပါင္းအစုကို ေခၚတာျဖစ္ၿပီး၊ ဒီသဘာ၀ ငါးခုကို - စ်ာနဂၤ၊ စ်ာနအဂၤ -အစုအေပါင္းရဲ႕အစိပ္အပိုင္း ေတြလို႔ ဒီလိုဆိုပါတယ္။
၁။ ၀ိတက္ -
ဝိတက္သည္ စိတ္ကို အာ႐ံုသို႔ တင္ေပးျခင္းအမွတ္လကၡဏာရွိတယ္။
အေကာင္းအဆိုး ၃ မ်ိဳးစီရွိတယ္။
(က) ကာမဝိတက္
မ်က္စိ နား ႏွာ လွ်ာ ကိုယ္ နဲ႔ ထိေတြ႔တဲ့ အာ႐ံုကို ႏွစ္သက္တဲ့ ကာမစၧႏၵ၊ လိုလားမွဳ ကာမစၧႏၵနီ၀ရဏ။
(ခ) ဗ်ာပါဒဝိတက္
စိတ္ထဲမွာ အလိုမက်မွဳ၊ မုန္းတီးမွဳ၊ အမ်က္ေဒါသ။
( ဂ ) ၀ိဟိ ံသာ၀ိတက္
တဖက္သားအေပၚ ၫႇင္းဆဲ၊ သတ္ျဖတ္လိုမွဳ ။
......ဒါေတြက မေကာင္းတဲ့ဘက္ကပါ။
ေကာင္းတဲ့ဘက္ကလည္း
(က)ေနကၡမၼ၀ိတက္
လိုခ်င္စရာအာ႐ံုေတြကို စြန္႔လြတ္တာ၊
(ခ) အဗ်ာပါဒ၀ိတက္-
အမုန္း ေဒါသေဖ်ာက္ကာ သည္းခံ၊ ခြင့္လြတ္တာ၊
(ဂ) အ၀ိဟိ ံသာ၀ိတက္
သနား ၾကင္နာ ဂ႐ုဏာတရားေတြ ပြားမ်ားတာ၊
.......ေတြပါ။
၂။ ၀ိစာရ-
အာ႐ံုတခုအေပၚမွာ အထပ္ထပ္ အဖန္ဖန္ ရစ္၀ဲေနတာ၊ သံုးသပ္ေနတာ။
၃။ ပီတိ-
ထို အာ႐ံုေပၚမွာ ေက်နပ္ ပီတိျဖစ္ေနတာ။
၄။ သုခ-
ထို အာ႐ံုရဲ့ အရသာကို ခံစားသိရွိေနတာ။
၅။ ဧကဂၢတာ-
ထို အာ႐ံုေပၚမွာ စိတ္ျငိမ္က်ေနတာ။
အဲဒီ ငါးခု တညီတၫြတ္တည္း ဟန္ခ်က္ညီညီ အာ႐ံုတခုေပၚမွာ အလုပ္လုပ္ေနၿပီဆိုရင္ စ်ာနျဖစ္တယ္ ( စ်ာနဂၤ) လို႔ ဆိုပါတယ္။
စ်ာနကို စ်ာန္လို႔ဘဲ ျပန္ဆိုပါတယ္။
စ်ာန္ပ်ံတယ္၊ စ်န္၀င္စားတယ္ဆိုရင္ ေကာင္းကင္ခရီးနဲ႔ စ်ာန္ပ်ံတယ္ ေျမလ်ွိဳးမိုးပ်ံတာလို႔ တခ်ိဳ႕က ထင္ျမင္ၾကပါတယ္။ စ်ာန္တိုင္း ပ်ံလို႔မရပါဘူး၊ အဘိညာဏ္တန္ခိုးရမွ ဖန္ဆင္းၿပီး ေကာင္းကင္မွာပ်ံႏိုင္တာလို႔ ဆိုပါတယ္။
စိတ္တခုရဲ့သက္တမ္းဟာ အင္မတန္တိုေတာင္းၿပီး ဥပါဒ္ ဌီ ဘင္ ဆိုၿပီး ျဖစ္ တည္ ပ်က္ အခ်ိန္ပိုင္းကေလးဘဲ ရွိတာ၊ စ်ာန္ဆုိတဲ့ အေနအထားေရာက္ၿပီ ဆိုတာနဲ႔ တျခားအာ႐ံုေတြ အားလံုး ေမ့ထားၿပီး အာ႐ံုတခုတည္းေပၚမွာ ထပ္တလဲလဲ ဲျဖစ္ေနတာကို စ်ာန္၀င္စားတယ္ (ကပ္၍ ႐ွဳတာ) ေခၚပါတယ္။
စ်ာန္ဆိုတာ ေကာင္းတဲ့စိတ္နဲ႔လည္း အာ႐ံုကို စူးစိုက္႐ွဳတတ္တယ္၊ မေကာင္းတဲ့စိတ္နဲ႔လည္း စူးစိုက္႐ွဳတတ္တယ္။ စူးစိုက္႐ွဳမွဳသာ အဓိကပါ။
ဒါေၾကာင့္ အာ႐ံုကိုစူးစိုက္႐ွဳတာနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ စ်ာန္အဂၤါ ၇-မ်ိဳး၊ သမထက်င့္စဥ္နဲ႔ ပတ္သက္ရင္ စ်ာန္အဂၤါ ၅-မ်ိဳး ဆိုၿပီး ခြဲေဟာထားပါတယ္။
အာ႐ံုနဲ႔ ပတ္သက္ရင္
သတၱစ်ာနဂၤါနိ - ဆိုတဲ့ စ်ာန္အဂၤါ ၇-ခုက -
၀ိတက္
ဝိစာရ
ပီတိ
ဧကဂၢတာ
ေသာမနႆ
ေဒါမနႆ
ဥေပကၡာ ...ဆိုၿပီး၊ ဒီအထဲမွာ
အကုသိုလ္ေတြပါေနပါတယ္။
တဖန္ သမာဓိထူေထာင္ျခင္းနဲ ့ တရားအားထုတ္တဲ့အခါမွာေတာ့ အထက္မွာ ေဖၚျပခဲ့တ့ဲ စ်ာန္အဂၤါ ၅-ပါးကို အဆင့္ဆင့္ျမႇင့္တင္ၿပီး ေဆာင္႐ြက္ရပါတယ္။
-ဆိုခဲ့တဲ့ အဂၤါငါးပါးျပည့္စံုေနရင္ ပဌမစ်ာန္၊
-၀ိတက္ျဖဳတ္႐ွဳနိဳင္တဲ့အဆင့္ေရာက္ရင္ ဒုတိယစ်ာန္၊
-၀ိတက္၊ ၀ိစာရျဖဳတ္႐ွဳနိဳင္တဲ့အခါ တတိယစ်ာန္၊
-၀ိတက္၊ ၀ိစာရ၊ ပီတိျဖဳတ္႐ွဳတဲ့အခါ စတုထၳစ်ာန္၊
-က်န္တဲ့ သုခ နဲ႔ ဧကဂၢတာမွာ
သုခကိုျဖဳတ္လိုက္တဲ့အခါ ဥပကၡာေ၀ဒနာနဲ႔ ဧကဂၢတာ ျဖစ္ၿပီး အာ႐ံုအေပၚမွာ ခံစားမွဳ မထင္ရွားဘဲ စိတ္တည္ၿငိမ္မွဳ ရၿပီး ပၪၥမစ်ာန္တက္ရပါတယ္။
ေ၀ဒနာမပါဘဲ ပၪၥမစ်ာန္ထက္ေတာ့ ဆက္မတက္နိုင္ေတာ့ပါဘူး၊ ေရွ႕ဆက္တက္ခ်င္ရင္ေတာ့ အ႐ူပစ်ာန္အဆင့္တက္ရမွာပါ။
ဒါေၾကာင့္ တရားစခန္းသြား တရားအားထုတ္တဲ့အခါ ဒီေန႔ ဒီရက္အတြက္ ကာမစၧႏၵနီ၀ရဏေတြ စြန္႔လြတ္ၿပီး တရားထိုင္တဲ့အခါ ေကာင္းတဲ့၀ိတက္ျဖစ္ေပၚခြင့္ ရကာ ေကာင္းတဲ့ ၀ိစာရ အရွိန္ေကာင္းရလို႔ ပီတိခံစားရပါတယ္။ ဒီ ပီတိကို ခြာၿပီး ႐ွဳတဲ့အခါ သုခေရာက္ၿပီး အာ႐ံုကို ႏွစ္သက္တဲ့ တတိယ စ်ာန္ခ်မ္းသာကို ခံစားရမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ ဒါဟာ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ဈာနသုခပါ။
သာသနာပ ေခာတ္က ၀ိပႆနာတရားအားထုတ္တာ မ႐ွိေသးေတာ့ ဈာန္တရားဘဲ အားထုတ္ခြင့္ရလို႔ ဈာန္ခ်မ္းသာကိုဘဲ နိဗၺာန္လို႔ ထင္မွတ္မွားခဲ့ၾကပါတယ္။
အခု စ်ာနပစၥေယာ က ကုသိုလ္နဲ႔လည္း ဆိုင္တယ္၊ အကုသိုလ္နဲ႔လည္းဆိုင္တဲ့ ပစၥည္းတရားလို႔ ဒီလိုမွတ္ရပါမယ္တဲ့။
ဒါေပမဲ့ ေဒြပၪၥ၀ိညာဏ္လို႔ ေခၚတဲ့ ျမင္စိတ္ ၾကားစိတ္ နံစိတ္ လ်က္သိစိတ္ ထိသိစိတ္ေတြမွာျဖစ္တဲ့ သုခေ၀ဒနာ၊ ဒုကၡေ၀ဒနာ၊ ဥပကၡာေ၀ဒနာေတြ က်ေတာ့ စူးစိုက္႐ွဳနဳိင္တဲ့ စြမ္းရည္သတၱိ မရွိၾကလို႔ စ်ာန္အဂၤါ မျဖစ္ဘူးလို႔ ပဌာန္းတရားမွာ ဆိုထားပါေသးတယ္။
--------------------
-စ်ာနဂၤါနိ စ်ာနသမၸယုတၱကာနံ ဓမၼာနံ တံ သမုဌာနာနၪၥ ႐ူပါနံ စ်ာနပစၥေယန ပစၥေယာ။
- ၀ိတက္
၀ိစာရ
ပီတိ
ေ၀ဒနာ
ဧကဂၢတာ လို႔ဆိုတဲ့ စ်ာန္တရား ၅-ပါးတို႔သည္ -
( တနည္းအားျဖင့္ )
၀ိတက္
ဝိစာရ
ပီတိ
ဧကဂၢတာ
ေသာမနႆ
ေဒါမနႆ
ဥေပကၡာ ...ဆိုတဲ့ စ်ာန္အဂၤါ ၇-ပါးတို႔သည္ -
စ်ာန္ႏွင့္ယွဥ္တြဲလွ်က္ျဖစ္ၾကကုန္ေသာ စိတ္ ေစတသိက္တရားတို႔အားလည္းေကာင္း၊ ထို စိတ္ ေစတသိက္တရားတို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ႐ုပ္တရားတို႔အားလည္းေကာင္း၊ စ်ာနပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳဧ။္ ။ ။
-------------------
မူရင္း page.. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=391392307680702&id=334976996655567
No comments:
Post a Comment