(((၁၂))) ((10))(ခ))
ရသာယတနံ- ရသာရုံသည္၎ (ဝါ) စါးခ်င္စရာ အျဖာျဖာ အရသာရွိလွစြာေသာ စားစရာ မ်ဳိစုံသည္၎ ေဖာ႒ဗၺာယတနံ - ေဖာ႒ဗၺာရုံ အားလည္းေကာင္း ၊ (ဝါ) ထိခ်င္စရာ ကုိင္ခ်င္စရာ ထုိင္ခ်င္စရာ အိပ္ခ်င္စရာ ေထြးပုိက္ခ်င္စရာ အျဖာျဖာ ႏူးညံ့လွစြာေသာ သက္ရွိ သက္မဲ႔အရာ အားလုံးတုိ႕သည္၎ ၊ မေနာဓာတုယာစ - မေနာဓာတ္ အားလည္းေကာင္း (ဝါ) ေတြးႀကံစဥ္းစါးမေနမနား ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈတုိ႕ျဖင့္ အစဥ္တစုိက္ေပ်ာ္လုိက္ ပ်င္းလုိက္္ မေက်နပ္လုိက္ တစ္ဟုိက္ဟုိက္ ေမာ၍ေနေသာ စိတ္အစဥ္အား၎ ၊ တံ သမၸယုတၱကာနံ - ထုိမေနာဓာတ္နွင့္ယွဥ္ကုန္ေသာ ၊ ဓမၼာနဥၥ - ေစတသိက္တရား တုိ႔အားလည္းေကာင္း ၊ အာရမၼဏပစၥေယန - ဆြဲကုိင္ရာ ပမာဏ အာရမၼဏ သတၱိျဖင့္ ၊ (ဝါ) ဆြဲအားႀကီး ေရစီးေၾကာင္းမ်ားႀကီးမွ ဝဲၾသဂႀကီးမ်ားႏွင့္ ၎ ဆြဲျပင္းထန္ အတန္တန္ေသာ စြမ္းပကားႏွင့္ ျပည္စုံလွစြာေသာ ကရိန္းကားႀကီးမ်ားနွင့္ ၎ ပမာတူစြာ ေရြ႕ပါလာေအာင္ ျပဳတ္ပါလာ
ေအာင္ ျပတ္ပါလာေအာင္ ဆြဲယူနႈိင္ေသာ စြမ္းအားႀကီးမ်ားနွင့္ ပစၥေယာ ဥပကာရေကာ -
ဆြဲေဆာင္ၾကမႈ ႈေက်းဇူးျပဳသည္ ၊ စြမ္းအားထပ္ထပ္ ရစ္ပတ္ခ်ီေႏွာင္ မေရွာင္သာေအာင္ ဆြဲေဆာင္ၾကသည္ ဆြဲ၍ေဆာင့္ၾကသည္ ေဟာတိ -ျဖစ္၏ ။ (ဝါ) အင္အားႀကီးစြာ သူတုိ႕ေနာက္ပါေအာင္ အင္အား ႀကီးႀကီး အနည္းနည္းနွင့္ အနုိင္အထက္ ဆြဲယူလ်ွက္ရွိၾက၏ သေဗၺ- ခပ္သ္ိမ္းကုန္ေသာ ၊ ဓမၼာ - အာရုံေျခာက္ပါး (ဝါ) ျမင္စရာ ၾကားစရာ ေမႊးနမ္းစရာ စားစရာ ထိကုိင္မွီေပြ႕ ၾကည္ေမြ႕စရာ ေတြးႀကံစရာ အေၾကာင္းတရားတုိ႔သည္ ၊ မေနာဝိညာဏ ဓာတုယာစ - ႀကံသိသဘာဝ မေနာဝိညာဏ ဓာတ္အား၎ ၊ တံသမၸယုတၱကာနံ - ထုိ မေနာဝိညာဏဓာတ္နွင့္ ယွဥ္ကုန္ေသာ ၊ ဓမၼာ နဥၥ - ေစတသ္ိက္ တရားတုိ႔အားလည္းေကာင္း ၊ အာရမၼဏပစၥေယန - ဆြဲကုိင္ရာ ပမာဏ အာရမၼဏသတၱိျဖင့္ ပစၥေယာဥပကာရေကာ - ဆဲြေဆာင္ၾကမႈေက်းဇူးျပဳသည္ ၊ ေဟာတိ - ျဖစ္၏ ။ ယံယံဓမၼံ - အၾကင္အၾကင္ အာရုံေျခာက္ပါးပစၥည္းတရားတုိ႔ကုိ ၊ (ဝါ) ျမင္စရာ ၊ ၾကားစရာ ေမႊးစရာ ၊ စါးစရာ ၊ ထိေတြ႕စရာ ၊ ႀကံေတြးစရာ တုိ႕ကုိ အေၾကာင္း တရားတုိ႕ကုိ အာရဗ႓ - အာရုံျပဳ၍ ၊ (ဝါ) ေတြးေတာႀကံစီ၍ စဥ္းစား၍ စိတၱ ေစတသိကာ ဓမၼာ - စိတ္ ေစတသိက္ တရားတုိ႔ျဖစ္ကုန္ေသာ ၊ ေယေယဓမၼာ - အၾကင္အၾကင္ အာရုံျပဳျငား (ဝါ) အမ်ဳိးမ်ဳိး စဥ္းစားလ်ွက္ ပစၥယုပၸန္တရားတုိ႔သည္ ၊ (ဝါ) အက်ဳိးတရားတုိ႕သည္ ၊ အျဖစ္တရားတုိ႕သည္ ၊ ဥပဇၨႏၲိ - ျဖစ္ၾကကုန္၏ ။ ေတေတဓမၼာ - ထုိထုိအာရုံေျခာက္ပါး ပစၥည္းတရားတုိ႔သည္ ၊ (ဝါ) အဆင္း ၊ အသံ ၊ အနံ႕ အရသာ ၊ ေတြ႕ထိစရာ ႀကံေတြးစရာ အေၾကာင္းတရား ေျခာက္မ်ဳိး အေကာင္း အဆုိးတုိ႕သည္ ေတသံ ေတသံ ဓမၼာနံ - ထုိထုိအာရုံျပဳျငား စိတ္ေစတသိက္ ပစၥယုပၸန္တရားတုိ႔အား ၊ (ဝါ) ေတြးေတာစဥ္းစား ႀကံစည္စိတ္အား အာရမၼဏ ပစၥေယန - ဆဲြကုိင္ရာပမာဏ အာရမၼဏသတၱိျဖင့္ ၊ ပစၥေယာ ဥပကာရေကာ ဆြဲေဆာင္ၾကမႈ ေက်းဇူးျပဳသည္ ၊ ေဟာတိ-ျဖစ္၏ ။
ေဆာင္ပုဒ္
(၁) အာရုံငါးေထြ ၊ ငါးဝိေည ၊ မွတ္ေလအာရမၼဏ ၊ေၾကာင္းက်ဳိးရ ။
(၂) အာရုံငါးရပ္ ၊ မေနာဓာတ္ ၊ စြဲမွတ္အာရမၼဏ ၊ေၾကာင္းက်ဳိးရ ။
(၃) အာရုံေျခာက္ရပ္ ၊ဝိညာဏ္ဓာတ္ ၊ စြဲမွတ္အာရမၼဏ ၊ေၾကာင္းက်ဳိးရ ။
(၄)အာရုံရွိသမ်ွ ၊ က်ဳိးဖလမွ ၊ စိတၱေစသာ ၊ မွတ္ပါအာရမၼဏ ၊ အခ်ဳပ္ျပ ။
(၅) အာရုံ အာရမၼဏိ၊ေျပာင္းေလဘိ ၊ မွတ္သိအနိစၥ ၊ ရႈပါၾက ။
ဤသည္တု္ိ ့ကား ႐ြာပ႒ာန္းအရ စကားတည္း ၊။
ဤပါဠိေတာ္လာ ျမန္မာစကားကု္ိ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ျပဆုိရေသာ္
အဆင္းေၾကာင့္ ျမင္သိျဖစ္ ၊ အသံေၾကာင့္ ၾကားသ္ိျဖစ္ ၊ အနံ႔ၾကာင့္ နံသိျဖစ္ ၊ အရသာေၾကင့္ ၊ စားသိျဖစ္ ၊ အေတြ႕ေၾကာင့္ ေတြ႕သိျဖစ္ ၊ အာရုံေျခာက္ပါးေၾကာင့္ ႀကံသိျဖစ္ ၊ ေပါင္းအာရုံေျခာက္ပါး အာရမၼဏ ပစၥည္း တရားတုိ႔တည္း (ဝါ) အေၾကာင္း တရားမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ (ဝါ) ျဖစ္ေစေသာ တရားမ်ား ျဖစ္ၾကသည္ ဟု ျပဆုိအပ္၏ ။ ဤျမန္မာျပန္ စကားတုိ႔သည္ကား ႐ြာပ႒ာန္း စကားတုိ႔တည္း ။။
No comments:
Post a Comment