** + ပဲခူးျမိဳ ့ျကခတ္၀ိုင္းေက်ာင္း ပရိယတၱိစာသင္တိုက္ျကီးအား စတင္တည္ေထာင္ေတာ္မူခဲ့ေသာ-
ရထားမတိုက္ ၊ က်ားမကိုက္ ဘုန္းေတာ္ျကီး ဦးသီလ ။ **
ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလသည္ ရဟႏၲာ-ဟု ေက်ာ္ေစာခဲ့ေသာ ရဟန္းျမတ္ႀကီး ျဖစ္သည္။ ဒကာ ၊ ဒကာမမ်ားက ဆရာေတာ္ဟု ေခၚသည္ကို လက္မခံေပ။ သည္လိုမေခၚနဲ႔ ငါဟာ မင္းဆရာမဟုတ္ဘူးဟု မိန္႔ေတာ္မူေလ့ရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ ဦးသီလဟု မတြင္ဘဲ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလဟု တြင္ေပသည္။
ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလဆရာေတာ္ဥဴးသီလဟု အမ်ားေခၚေ၀ၚျကေသာ ဘုန္းေတာ္ျကီး ဦးသီလကို ပဲခူးျမိဳ ့ေျမာက္ဖက္ ႏွစ္မိုင္ခန္ ့ေ၀းေသာ အထက္ဇိုင္းဂႏိုင္းျကီးရြာတြင္ ျမန္မာႏွစ္ ၁၁၉၄ ခုႏွစ္ ေတာ္သလင္းလဆန္း (၈)ရက္ ေသာျကာေန ့နံနက္ ဂနာရီအခ်ိန္တြင္ အဖကုန္သည္ျကီး ဦးထြန္းေအာင္ ၊အမိ ေဒၚခ်ိဳတို ့မွ ဖြားျမင္သန္ ့စင္ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
ဦးေရြသာ ၊ ေဒၚသူဇာ ၊ေဒၚအို ၊ ေဒၚလွေအာင္၊ ဦးဘိုးေက်ာ္ဟူေသာ ေမြးခ်င္းငါးေယာက္ရွိသည့္အနက္ ဆရာေတာ္အေလာင္းအလွ်ာသည္ အျကီးဆံုးျဖစ္ျပီး ငယ္အမည္မွာ ေမာင္ေရြသာ ျဖစ္ပါသည္ ။ ၁၀ႏွစ္သားအရြယ္တြင္ ေကာ့ျပင္ရြာဘုန္းေတာ္ျကီးဦးမွူးထံတြင္ စာေပသင္ျကားရန္ ေက်ာင္းသားပျဖစ္ အပ္ႏွံခံရျပီး ၁၂၀၆ခုႏွစ္တြင္ အသက္ ၁၂ႏွစ္အရြယ္သို ့ေရာက္ေသာအခါ ရွင္သာမေဏျပဳ ့ခဲ့ျပီး ဘြဲ ့ေတာ္မွာ ရွင္သီလသာရျဖစ္သည္ ။ သာမေဏ၀ါ ခုႏွစ္၀ါရျပီးေနာက္ ၁၂၁၃ ခု တပို ့တြဲလတြင္ ပဲခူးက်ဳိက္ေဒးယ်ံဘုရားကုန္းေတာ္ရံအတြင္းရွိ ပီလခတ္ရြာဘုန္းေတာ္ျကီးကိုဥပဇြ်ာယ္ျပဳ ့ရ်္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ရဟန္းအျဖစ္သို ့ေရာက္ေတာ္မူသည္။ ဘုန္းေတာ္ျကီးဦးမွူးထံတြင္ႏွစ္၀ါ (၂ႏွစ္) သီတင္းသံုးျပီးေနာက္ ပဲခူးျမိဳ ့ေထာင့္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ ဥဴးပံုထံတြင္ရဟန္း၀ါငါး၀ါရသည့္တိုင္ေအာင္ပရိယတၱိိဓမၼစာေပမ်ားကို ေန ့ညဥ့္မျပတ္သင္ျကားအား
ထုတ္ခဲ့သည္။
ဘုန္းေတာ္ျကီးဦးသီလသည္ထိုစဥ္ကတည္းက ျပတ္ျပတ္သားသားမွတ္သားဖြယ္တရားမ်ားကို
ေဟာျကားဆံုးမနိုင္ေသာေျကာင့္ အမ်ားက ျကည္ညိုေလးစားျကသည္။ ၁၂၁၈ခုႏွစ္ ရဟန္းငါး၀ါ ရေသာအခါ ရန္ကုန္ျမိဳ ့ပုဇြန္ေတာင္ က်ဳိက္ထီးရီုးေက်ာင္းတိုက္တည္ရာ ေရြျကက္ယက္ ဘန္းေတာ္ျကီးဥဴးေမဓါထံတြင္ စာေပက်န္းဂန္သင္ယူကာ တစ္၀ါ သီတင္းသံုးေတာ္မူခဲ့သည္။
"ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလ" သည္ သထံုၿမိဳ႕အပိုင္က်ိဳက္ေကာ္ကင္ပြန္းၿခံဳ တံတားဦးေျမာက္ေက်ာင္း၌ေခတၱသီတင္းသံုးေနစဥ္အခါကျဖစ္သည္။
တစ္ေန႔ေသာ္"သထံုစာသင္တိုက္မွဘုန္းႀကီးဦးဓမၼိႆရ" ႏွင့္ဆရာေတာ္တစ္ပါးတို႔က ေက်ာင္းကိုလာ၏။အေၾကာင္းကိစၥကိုေမးရာ-
"ကုလားတက္တစ္ခု အလိုရွိ၍လာၾကေၾကာင္း"ဘုန္းေတာ္ႀကီးအားေလွ်ာက္ထား၏။
ထိုအခါ "ဘုန္းေတာ္ႀကီးဦးသီလ"က-
"ဘုန္းႀကီးတို႔မနက္၊မနက္တြန္ေနတဲ႔ၾကက္ေတြကိုဘယ္သူကကုလားတက္ေခါက္ေပးသလဲ"ဟု
မိန္႔ေတာ္မူလိုက္ေသာအခါ ထို ဆရာေတာ္မ်ားမွာေခါင္းမေထာင္၀ံ့ဘဲ ထိတ္လန္႔ၾကေတာ႔၏။"ငါတို႔မွာ ရဟန္းျဖစ္လ်က္ ၾကက္ေလာက္မွႏိုးၾကားျခင္းမရွိေလတကား"ဟုသံေ၀ဂဉာဏ္လည္းျဖစ္ေပၚၾကကုန္၏။
၁၂၄၄-ခုႏွစ္ခန္႔တြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလသည္ ေရႊက်င္ ဆိတ္ကေလး ေတာေက်ာင္း၌ သီတင္းသံုးေနေတာ္ မူသည္။ ထိုစဥ္ ၀မ္းခနိမ္ရြာသို႔ နံနက္ေစာေစာ ဆြမ္းခံၾကြသြားရာ ေတာလမ္းအတြင္း ေျခေတာ္သည္ ညႊတ္ကြင္းတခုတြင္ မိသြားသည္၊ ထိုအခါ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသည္ ထိုေနရာမွ မၾကြဘဲ ရပ္တန္႔ေနသည္။ ညႊတ္ကြင္းရွင္ ျမင္ေသာအခါ အေၾကာက္လြန္၍ အနီးမကပ္ဘဲ ေရွာင္တိမ္းေန၏၊ အတန္ၾကာ၍ တဖန္ လာၾကည့္ေသာအခါ၌လည္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးကို ရပ္ေတာ္မူလ်က္သာ ေတြ႔ရ၏။ ဤနည္းျဖင့္ သံုးေလးႀကိမ္ လာၾကည့္ျပီးလွ်င္ အလြန္ပူပန္စိုးရိမ္မိသျဖင့္ အျခားသူတေယာက္ကို အက်ိဳးအေၾကာင္း ေျပာျပ၍ ညႊတ္ကြင္း သြားျဖဳတ္ေပးပါ-ဟု ေတာင္းပန္၏။
ထိုသူလည္း လ်င္ျမန္စြာ သြား၍ ျဖဳတ္ေသာအခါ ဘုန္းေတာ္ႀကီးက
ဒါယကာ၊ သင္၏ ညႊတ္ကြင္းလား-ဟု ေမး၏။
မဟုတ္ပါဟု ေလွ်ာက္ေသာ္ သူတပါး၏ ညႊတ္ကြင္းကို မျဖဳတ္နဲ႔-ဟု ဆို၏။
ထိုသူလည္း ျပန္သြား၍ ညႊတ္ကြင္းရွင္အား ကိုယ္တိုင္သြားျဖဳတ္ရန္ ေျပာသည္၊ ညႊတ္ကြင္းရွင္သည္ မသြား၀ံ့၊ မၾကာမီ ေနမြန္းတည့္လုနီးအခ်ိန္သို႔ ေရာက္လာ၏။ အေဖာ္ျဖစ္သူက ညႊတ္ကြင္းရွင္အား ဘုန္းေတာ္ႀကီးသည္ ညႊတ္ကြင္းကို ကိုယ္တိုင္လည္း မျဖဳတ္၊ ညႊတ္ကြင္းရွင္ မဟုတ္သူကိုလည္း အျဖဳတ္မခံ၊ မြန္းတည့္ခ်ိန္လည္း နီးျပီ၊ ဆြမ္းမစားရ၍ ပ်ံေတာ္မူသြားလွ်င္ မင္း အ၀ီစိေလာက္ေတာ့ ေသခ်ာျပီ-ဟု သတိေပးသည္။
ဤတြင္မွ ညႊတ္ကြင္းရွင္သည္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးထံ စြန္႔စား၍ သြားသည္။ အနီးသို႔ေရာက္ေသာအခါ တပည့္ေတာ္ ေတာၾကက္ေထာင္တဲ့ ညႊတ္ကြင္းပါ၊ ေနာက္ တသက္လံုး ဤအမႈကို ေရွာင္ၾကဥ္ပါေတာ့မယ္-ဟု ငိုယိုေလွ်ာက္ထား၍ ညႊတ္ကြင္းကို ျဖဳတ္သည္။ ညႊတ္ကြင္းအနီးရွိ တည္ၾကက္ႏွင့္ ညႊတ္ကြင္းကိုလည္း လွဴလိုက္သည္။ ထိုအခ်ိန္မွာ မြန္းတည့္ခ်ိန္ ေရာက္ေနျပီျဖစ္၍ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသည္ ဆြမ္းမဘုဥ္းေပးရေတာ့ေပ။
ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလ (ေခၚ) ဆရာေတာ္ႀကီးဦးသီလသည္ က်ိဳက္ေဒးယံု ေတာခ်ံဳထူထပ္ရာမွာ ၿငိမ္သက္စြာထိုင္ၿပီး တရား႐ႈမွတ္ေတာ္မူစဥ္ကျဖစ္ပါသည္။ ေရႊေက်းရြာက ဦးေကာဆိုေသာ မုဆိုးႀကီးသည္ ေတာ္လည္ထြက္လာရာ တရားထိုင္ေနေသာဘုန္းေတာ္ႀကီးကို အေဝးက ေတြ႔ျမင္ေသာအခါ သမင္ဟု ထင္မွတ္ၿပီး ေသနတ္ႏွင့္ ပစ္ပါသည္။ သံုးႀကိမ္တိုင္ပစ္ေသာ္လည္းမီးမကူးေခ်။သို႔ျဖစ္၍ ေသနတ္ကိုမိုးေပၚေထာင္ပစ္ၾကည့္ေသအခါတြင္
က်ည္ဆန္ထြက္သြားပါသည္။ ဤသို႔ ဒိုင္းခနဲ အသံျမည္ဟည္းသြားေသာ္လည္း ထိုင္ၿမဲထိုင္ေတာ္မူလ်က္ရွိေသာဆရာေတာ္ႀကီးကို ေတြ႔ၿမဲေတြ႔ေနေလရာ
“ခ်ံဳထဲက သား သမင္ဟာ ေသနတ္သံ ၾကားပါလ်က္နဲ႔အဘယ္ေၾကာင့္ မေျပးပါလိမ့္” ဟု ေတြးေတာၿပီး အနားကို သြားၾကည့္ပါသည္။ထိုအခါ ဆရာေတာ္ႀကီးကို ေတြ႔ရၿပီမုဆုိးႀကီးခမ်ာ အထူးထိတ္လန္႔တုန္လႈပ္စြာ ေတာင္းပန္ရွာပါေတာ့သည္။ ဆရာေတာ္ႀကီးက “မိမိအျပစ္ကိုျမင္၍ ေတာင္းပန္ကုစားျခင္းသည္ ေကာင္း၏။ ေနာင္ႀကီးပြားေၾကာင္းျဖစ္သည္၊ငါသည္းခံ၏” ဟု မိန္႔ေတာ္မူပါ၏။ ေနာင္တြင္ မုဆိုးႀကီးလည္းရဟန္းဝတ္ၿပီး သာသနာ့ေဘာင္အတြင္း ဝင္ေရာက္ခဲ့ပါသည္။ဆရာေတာ္ႀကီးအဖို႔ က်ည္ဆန္ႏွင့္ဆံုရျခင္းသည္ ဤတစ္ႀကိမ္သာ မဟုတ္ပါ။
ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ေတြ႔ဆံုရပါေသးသည္။၁၂၄၇ခုႏွစ္၊ပါေတာ္မူေခတ္မွာျမတ္မာမ်ဳိးခ်စ္အာဇာနည္မ်ားက နယ္ခ်ဲ႕အဂၤလိပ္အစိုးရကို ေတာ္လွန္တိုက္ခိုက္ေနရခ်ိန္ကျဖစ္ပါသည္။ ေရႊက်င္ၿမိဳ႕ကိုဝင္စီးရာတြင္ နယ္ခ်ဲ႔တပ္မ်ား၏ လက္ခ်က္ျဖင့္ လက္႐ံုးဗိုလ္ကိုဘားႀကီးက်ဆံုးၿပီး ကစဥ့္ကလ်ား တပ္ပ်က္ ထြက္ေျပးၾကရရွာပါသည္။နယ္ခ်ဲ႕တပ္က ေနာက္ကေနၿပီးလုိက္လံႏွိမ္နင္းရာတစ္ေန႔တြင္ ေတာအုပ္အတြင္းတရားထိုင္ေနေသာဆရာေတာ္ႀကီးကို ေတြ႔ေသာအခါရန္သူဆက္သားဟုယူဆၿပီး ေလးဖက္ေလးတန္မွ ေသနတ္ျဖင့္ ဝိုင္းပစ္ၾကပါသည္။ အႀကိမ္ႀကိမ္ အဖန္ဖန္ပစ္ေသာ္လည္းေသနတ္မီးမထြက္သျဖင့္ မသကၤာ၍အနားသြားၾကည့္ရာဆရာေတာ္ႀကီးမွန္းသိသြားၿပီးဝန္ခ်ေတာင္းပန္ၾကပါသည္။ဆရာေတာ္
ႀကီး၏ ေျခအစံုကို ဦးေခါင္းႏွင့္ပြတ္ၿပီး အႀကိမ္ႀကိမ္ ဆလံေပးသြားၾကပါသည္။
အခါတစ္ပါး သဒၶါတရားေကာင္းလွေသာ ရဟန္းတစ္ပါးသည္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးထံ ေရာက္လာ၏။
""ဘုရားတပည့္ေတာ္သည္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဘုရားႏွင့္အတူ မေကြမကြာေန၍ တရားအားထုတ္ပါရေစ၊ သက္သတ္လြတ္ အက်င့္လည္း အၿမဲ စားပါမည္ ဘုရား""ဟု ေလွ်ာက္ေလ၏။
""ဦးပဥၥင္း၊ ရဟန္း သိကၡာ ဘယ္ေလာက္ ရွိၿပီနည္း""
""ႏွစ္၀ါ ရွိပါၿပီ ဘုရား""
""ဦးပဥၥင္း ၀ါငယ္ေသးသည္၊ စာတတ္ေအာင္သင္ဦး၊ စာေပ ပရိယတ္ဘက္က ပညာတတ္ေျမာက္၍ ဆယ္၀ါ ေလာက္ရေတာ့မွ အားထုတ္၊ ဘုန္းႀကီးမ်ားကို ယခု သက္သတ္လြတ္စားေနတာ ကုသိုလ္ျဖစ္ က်င့္သည္ မထင္ႏွင့္၊ သြားနာသက္သာလို႔"" ဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ့၏ ။
ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလကို ရဟႏာၱအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကပါသည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလသည္ ဧရာ၀တီတိုင္း၊ ဇလြန္ၿမိဳ႕၌ သုသာန္
ေက်ာင္းသိမ္ကို သမုတ္ရန္ ႂကြေရာက္လာရာမွ ၁၂၆၉ ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္ (၃) ရက္ေန႔ နံနက္(၇)နာရီတြင္ ခႏၶာဝန္ခ်ေတာ္မူ၏ ။
ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလသည္ ေအာက္ပါ အက်င့္ျမတ္မ်ားကို ထိုက္သင့္သလိုက်င့္သံုးေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
၁။ ပံ့သကူဓူတင္ *
ပိုင္ရွင္မဲ့စြန္႔ပစ္ထားသည့္သကၤန္း၊သပိတ္စသည္တို႔ကို ေကာက္ယူသံုးေဆာင္ရေသာအက်င့္ျမတ္။
၂။ တိစီ၀ရိက္ဓူတင္ *
ကိုယ္၀တ္၊ ခါး၀တ္၊ ဒုကုဋ္ သကၤန္းသံုးထည္ကိုသာ အသံုးျပဳရေသာ အက်င့္ျမတ္။
၃။ ပိဏၭပါတ္ဓူတင္ *
ဆြမ္းခံ၍ ရရွိေသာ ဆြမ္းကိုသာ သံုးေဆာင္ရေသာ အက်င့္ျမတ္။
၄။ ဧကာသနိက္ဓူတင္ *
တစ္ထိုင္တည္းျဖင့္ တစ္နပ္တည္းေသာဆြမ္းကိုသာ ဘုဥ္းေပးရေသာ အက်င့္ျမတ္။
၅။ ပတၱပိုဏ္ဓူတင္ *
တစ္ခြက္တည္းေသာ ဆြမ္းကိုသာ ဘုဥ္းေပးရေသာ အက်င့္ျမတ္။
၆။ အရညကင္ဓူတင္ *
ရြာႏွင့္ေ၀းစြာ ေတာ၌သာ မွီခိုေနထိုင္ေသာ အက်င့္ျမတ္။
၇။ ႐ုကၡမူဓူတင္ *
သစ္ပင္ေအာက္၊ သစ္ပင္ရင္းအနီး၌သာ မွီခိုေနထိုင္ရေသာ အက်င့္ျမတ္။
၈။ အေဗၻာကာသိကဓူတင္ *
အေဆာက္အအံု အမိုးေအာက္မ၀င္ဘဲ လြင္ျပင္၌သာ ေနႏိုင္ရေသာအက်င့္ျမတ္။
၉။ ေဃာဃနိကဓူတင္ *
သုသာန္၌သာ ေနထိုင္ရေသာ အက်င့္ျမတ္။
၁၀။ ေနသဇၨိဓူတင္ *
ၾကမ္းျပင္၊ အခင္း၊ ေညာင္ေစာင္း၊ ပလႅင္ေပၚ၌ ေက်ာမခ်ဘဲထိုင္ျခင္း၊ ရပ္ျခင္း၊ စႀကႍေလွ်ာက္ျခင္းျဖင့္သာ ေနရေသာအက်င့္ျမတ္။
(ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလသည္ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးသည့္အခါ တစ္ေနရာတည္းတြင္ တစ္ခြက္တည္းေသာ သက္သက္လြတ္ဆြမ္းကိုသာအၿမဲသံုးေဆာင္ေလ့ရွိသည္။)
ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလ၏ ၾသ၀ါဒေတာ္ ..
* ပစၥည္းႏွင့္ အဂၤါ ေျခ လက္ တခုခု အႏၲရာယ္ေတြ႔လွ်င္
အဂၤါ ေျခ လက္ အထိ မခံနဲ႔၊ ပစၥည္း အပ်က္ခံ။
* အဂၤါ ေျခ လက္ႏွင့္ အသက္ တခုခု အႏၲရာယ္ေတြ႔လွ်င္
အသက္ အထိမခံနဲ႔၊ အဂၤါ ေျခ လက္ အပ်က္ခံ။
* အသက္ႏွင့္ သီလ တခုခု အႏၲရာယ္ေတြ႔လွ်င္
သီလအထိမခံနဲ႔၊ အသက္အပ်က္ခံ။
( ပဲခူးျမိဳ ့ျကခတ္၀ိုင္းဆရာေတာ္ဦးေဇာတိပါလ ေရးသားျပဳ ့စုေတာ္မူခဲ့ေသာ ဘုန္းေတာ္ျကီးဦးသီလ ေထ႐ုပၸတၱိ၊ ဝိဘာ၀နီက်မ္းတြင္ အျပည့္အစုံ ပါရွိပါသည္။ )
No comments:
Post a Comment